תסמין לאלרגיה – בחילות והקאות

תסמין לאלרגיה – בחילות והקאותאף אחד אינו אוהב לחוש בחילה, במיוחד לא לאחר האכילה. כאשר קיים חשד כי הבחילה המתמדת קשורה לאלרגיה למזון, יש להתייעץ עם הרופא ולקבל אבחון קליני. בחילה קבועה המתרחשת כתוצאה מאלרגיה למזון אפשרית כאשר בליעת המזון מפעילה ללא הרף את התגובה. רוב תסמיני האלרגיה למזון מתפוגגים עם סילוק האלרגן מהגוף. בחילות כרוניות עלולות להיות סימן למצב חמור יותר.

גורמים אפשריים

אלרגיות למזון אינן נפוצות כפי שניתן לחשוב. יש לבצע בדיקה על מנת לזהות נוכחות נוגדני אימונוגלובולין E בדם לאחר חשיפה למזון מסוים. נוגדנים אלו הם גורמים ספציפיים לאלרגיה אשר הודפים את החלבונים אותם מזהה מערכת החיסון בטעות כמסוכנת. אם נוגדנים אלו אינם מזוהים במהלך בדיקת אלרגיה, התסמינים אינם מעידים על תגובה אלרגית.

תסמיני בחילות והקאות

בחילה היא תחושת בטן הגורמת לרצון להקיא. בחילות והקאות הן פעולה מורכבת של תקשורת בין הקיבה והמוח. זוהי אחת השיטות של גוף האדם להגן על עצמו מפני חומרים מזיקים, ולגרש חומר שאינו רצוי.

לעיתים מלווים התסמינים בחום, שיעול או שלשול לצד ההקאות. בעוד שאלרגיות למזון הן גורמים שכיחים לבחילות, יש צורך לבלוע את האלרגן באופן עקבי על מנת שתיקבע אלרגיה. עם הסרת האלרגן מהתזונה, התסמינים מתפוגגים.

יש להתבונן על עיתוי הופעת התסמינים ולהבחין אם ההקאות מתרחשות לאחר האכילה. מצב זה עלול להעיד על ריפלוקס או על כיב פפטי. אם הבחילות וההקאות מופיעות כשמונה שעות או יותר לאחר הארוחה, יתכן שמדובר בהרעלת מזון.

כאשר תסמיני ההקאות והבחילות הם חמורים יותר, יש לקבל טיפול רפואי מיידי. תסמינים חמורים הם:

  • התייבשות
  • הקאת דם
  • הקאות המלוות בצוואר תפוס וחום גבוה הנמשך למעלה משלושה ימים
  • הקאה המלווה בכאבי בטן חמורים או התכווצויות
  • יובש בשפתיים ובפה
  • כאבי חזה
  • נשימה כבדה או דופק מהיר
  • ראייה מטושטשת ועיניים שקועות
  • התעלפות
  • בלבול
  • עור קר, לח, דביק וחיוור.

יש לזכור כי הקאות עלולות להוביל במהירות להתייבשות ולכן יש להתייחס ברצינות לתסמינים.

מזונות נפוצים הגורמים לאלרגיה

ניתן למצוא מגוון רחב של מוצרי מזון הגורמים לאלרגיה, מה שמקשה על הזיהוי והמניעה, למרות שכל מזון עלול לעורר תגובה אלרגית. המזונות הנוטים לגרום לרוב האלרגיות הם חלב, סויה, חיטה וביצים המשמשים למאפים רבים, כמו גם רטבים ומזונות ארוזים מראש.

מזונות אחרים הגורמים לאלרגיה הם דגים, אגוזים, בוטנים, עגבניות, אננס, תותים, פירות ים ופירות טרופיים. אם אדם אובחן עם אלרגיה למזון, עליו להקפיד לקרוא את המרכיבים על תוויות המוצרים על מנת לזהות את האלרגנים לפני האכילה. בחילות, הקאות וכאבי בטן עלולים להתרחש בתוך מספר דקות או מספר שעות לאחר צריכת המזון הפוגע.

בדיקות וטיפול

היות והבחילה המתמדת עשויה להיות תוצאה של מצב רפואי חמור יותר, הרופא ימליץ על בדיקת אלרגיה המבוצעת על פיסת עור ובדיקות דם על מנת לזהות נוכחות נוגדנים. אם מזוהה האלרגיה, יש ליישם דיאטת הימנעות כדרך היעילה ביותר למנוע את האלרגיה ולהתמודד עימה.

לאחר ההקאה מומלץ להרגיע את הגוף עם נוזלים ומזונות קלים כגון קרקרים, לחם קלוי, ג'ינג'ר אייל, תה מנטה ומי סודה. ניתן גם להחיל שקית קרח על הבטן. טיפול ביתי זה שומר מפני התייבשות.

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן