איזה מזון לא מומלץ לאכול כשנוטלים תרופות לאלרגיה?

איזה מזון לא מומלץ לאכול כשנוטלים תרופות לאלרגיה?הטיפול התרופתי נכון לכתיבת שורות אלה הוא הטיפול העיקרי במחלות אלרגיות. מטרת התרופות היא למגר את התסמינים או לכל הפחות להקל עליהם, אך אין בכוחן להביא לריפוי מלא.

לאור זאת, כאשר מפסיקים ליטול את התרופות, בדרך כלל תסמיני האלרגיה נוטים לחזור. התרופות העיקריות נקראות אנטי היסטמינים וזאת משום שמטרתן לנטרל את ההשפעה של ההיסטמין המופרש מתאי הפיטום על מערכות הגוף השונות.

התרופות לאלרגיה נחלקות לתרופות סיסטמיות שמשפיעות על הגוף באופן מערכתי ולפיכך ניתנות דרך הפה או בזריקה ולתרופות שפועלות באופן מקומי וניתנות במשאף, תרסיס, משחה, טיפות ועוד. התרופות השונות נבדלות אלו מאלו באופן הפעולה שלהן כך שישנן תרופות שפועלות על ידי חסימת הקולטנים להיסטמין ואילו אחרות פועלות על ידי הפחתת ההפרשה שלו מתאי הפיטום על ידי ייצוב הממברנה של התאים.

בנוסף לכך, התרופות במשפחה זו נבדלות אלו מאלו בתופעות הלוואי שלהן, במשך הפעולה שלהן, במהירות ההשפעה שלהן ועוד.

הקשר בין התרופות למזון שאנו אוכלים

כאשר עושים שימוש באנטי היסטמינים הניטלים דרך הפה, התרופות צריכות לעבור את הקיבה ולהגיע למעי הדק לפני שהן נספגות לדם. לפיכך, בדרך כלל כאשר הקיבה מלאה, הרי שייקח לתרופות השונות זמן רב יותר להתחיל לפעול.

מעבר לכך, גם לאחר שהתרופות מגיעות למחזור הדם, תיתכנה אינטראקציות שונות עם מרכיבי המזון השונים שיכולות לגרום למגוון רחב של השפעות. במאמר זה נתייחס לשלושה מרכיבי מזון שחשוב להימנע מצריכה שלהם כאשר משתמשים בתרופות לאלרגיה.

אלכוהול

חלק ניכר מהתרופות לאלרגיה עלולות להשרות תחושת נמנום או עייפות וזאת כיוון שהן לא משפיעות רק על תאי הפיטום אלא גם על מערכת העצבים המרכזית. זוהי הסיבה בגינה במקרים מסוימים הרופא שרושם את התרופות למטפל, ימליץ לו להימנע מנהיגה או מהפעלה של ציוד כבד כאשר הוא נוטל את התרופה. האלכוהול שנמצא במשקאות חריפים גורם אף הוא לפגיעה בערנות ולתחושת נמנום ללא קשר לתרופות לאלרגיה.

כאשר צורכים אלכוהול בזמן שנוטלים תרופה נגד אלרגיה, נוצר אפקט סינרגטי מסוכן שיכול להוביל לתחושת נמנום מוגברת במיוחד. לאור זאת, כאשר נוטלים תרופות לאלרגיה יש להימנע באופן מוחלט מצריכת אלכוהול.

תפוז מריר

תפוז מריר או תפוז מר הוא מרכיב נפוץ בסוגים שונים של תוספי מזון וכן ניתן לראות את שמו ברשימות המרכיבים של משקאות אנרגיה נפוצים. התפוז המר עלול להגביר את קצב פעימות הלב וכאשר נוטלים אותו במקביל לתרופות נגד אלרגיה, עלול גם כן להיווצר אפקט סינרגטי שיכול לפגוע בלב.

מיץ אשכוליות

מיץ אשכוליות מנהל יחסי גומלין מורכבים עם תרופות שונות. בעקבות שתיית מיץ אשכוליות ישנן תרופות שמשך ההשפעה שלהן מתארך, אך ישנן גם תרופות שמשך ההשפעה שלהן נהיה קצר יותר.

ככל הנראה צריכה של תרופות נגד אלרגיה במקביל לשתייה של מיץ אשכוליות גורמת לפגיעה ביעילות התרופות ולמעשה במספר מחקרים נמצא כי השפעת התרופות לאלרגיה נפגעת בחמישים אחוז במקרים אלה. לאור זאת, מומלץ להימנע משתיית מיץ אשכוליות כאשר עושים שימוש בתרופות לאלרגיה.

הערה חשובה לסיום

עד כה נגענו בשלושה מרכיבי מזון בלבד, אך חשוב להבין כי לא זו בלבד שישנם מרכיבי מזון נוספים שיש להיזהר כאשר צורכים אותם בשילוב עם תרופות לאלרגיה, אלא שישנן גם תרופות מסוימות שמומלץ שלא לשלב עם תרופות אנטי היסטמיניות. לאור זאת, חשוב ביותר להתייעץ עם הרופא לפני שמתחילים טיפול לאלרגיה בנוגע למזונות ולתרופות שיש להימנע מהם.

ראו גם:
איזה תרופות אסור ליטול בשילוב עם תרופות לאלרגיה?

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן