אושרה התרופה הראשונה לאלרגיה לבוטנים

אם אתם הורים לילד אלרגי לבוטנים, סביר להניח שכל מסיבת יום הולדת אליה הוא מוזמן עוברת בחרדה קלה: האם בטעות תהיה במבה בין החטיפים לכיבוד. כך גם בכל פעילות אחרת בה מקבלים הילדים חטיפים. אמנם היום יש מודעות גדולה לדבר וכאשר בכיתה ישנו ילד שרגיש לבוטנים אי אפר לפספס, אבל תמיד ישנו חשש קל שישכחו, או שאפילו אחד הילדים אכל במבה או חטיף בוטנים אחר ונשארו לו פירורים על האצבעות. לפחות חלק מן החשש הזה יכול להתפוגג כי לאחרונה אישר ה- FDA, ארגון הבריאות האמריקאי תרופה לטיפול באלרגיה לבוטנים, תרופה שתשווק תחילה בארה"ב.

אושרה תרופת אלרגיה לבוטנים

אלרגיה לבוטנים מסכנת חיים ומאוד רווחת

אלרגיה לבוטנים נחשבת לאלרגיה שכיחה יחסית. מיליוני ילדים בארץ ובעולם סובלים ממנה. הדבר לא הופך אותה לפחות מסוכנת. חלק מהמקרים האלרגיה היא ברמה כזו שהיא מסכנת חיים ממש. אלרגיה לבוטנים ואלרגיה באופן כללי היא תגובה חריפה של מערכת החיסון למרכיבים חלבוניים שישנם במוצרי מזון שונים. הגוף מפרש לא נכון חומרים אלה בתור גורם פולש ומזיק. בתגובה מערכת החיסון מפתחת נוגדנים התוקפים לא רק את החומר עצמו אלא את הגוף בכלל וגורם לסדרה של תגובות המחלישות את הגוף עד כדי סכנת חיים. החומרים הידועים כיכולים להיות אלרגניים הם בוטנים, אגוזים, שומשום, ביצים, חלב, דגים. קיימת גם אלרגיה לתותים, לארס דבורים וחומרים נוספים.

מה בדיוק קורה בתוך גוף בעת חשיפה לאלרגנים?

בתגובה לאותו חומר אותו תופס הגוף כחומר זר ומזיק הוא מפתח נוגדנים הנקראים IgE . נוגדנים אלה צמודים לקרום תאים מסויימים הנקראים תאי מאסט. כאשר תהיה חשיפה חוזרת לחומר, הוא יצמד לאותם נוגדנים, מה שגורם לתגובות כימיות שונות, כולל שחרור היסטמין, חומר הנחשב מזיק (בהרעלת הטונה עליה דובר לאחרונה נמצא כי הטונה שנאכלה הכילה כמות גדולה של היסטמין בגלל תחזוקה בתנאים לא מתאימים). התגובה האלרגית תבוא לידי ביטוי במקרים קלים בפריחה, נזלת או צריבה בעיניים ובמקרים קשים בבצקות ברגליים ובפה שיכולות לגרום לחנק וקוצר נשימה מסכן חיים.

האם יש היום בנמצא טיפולים באלרגיה לבוטנים?

היום ישנם טיפולים באלרגיה לבוטנים החושפים בהדרגה את המטופל לבוטנים במטרה להרגיל את הגוף לאלרגן ולגרום לו להפסיק לייצר נוגדנים. הטיפול דורש הגעה לבית חולים לעיים קרובות ויוצרת טרטור לא קטן עבור המטופל ועבור הוריו אם זהו ילד. בנוסף ישנם תורים ארוכים להמתין לטיפול. לכן, אישורה של תרופה המטפלת בעניין הוא בשורה אמיתית.

מה בדיוק עושה פלפורזיה וכיצד היא פועלת בגוף?

התרופה הנקראת פלפורזיה היא תרופה אימונותרפית, כזו שמרגיעה את מערכת החיסון בהקשר של האלרגן שבבוטנים. היא אינה מרפאת את האלרגיה וגורמת לה להעלם, אך מסייעת להתמודד איתה טוב יותר. היא מונעת תגובה קשה במקרה של חשיפה מקרית לבוטנים. התרופה מכילה כמות קטנה מאוד של החלבון שישנו בבוטנים וגורם לאלרגיה. את התרופה לוקח המטופל במשך חצי שנה בה נחשף הגוף לאט לאט לחומר ומפסיק לפתח נוגדנים. בניסוי שבוצע לבדיקת יעילות התרופה נמצא שאנשים אלרגיים שקיבלו קפסולה שחושפת אותם בהדרגה לחומר הפעיל בבוטנים הצליחו לאכול 2 בוטנים לאחר תקופה של חצי שנה בשיעור של 67% בעוד שאצל הקבוצה שלא נחשפה לחומר היתה הצלחה של 4% בלבד.

מה יש לעשות כאשר רואים תגובה אלרגית קשה?

תגובה אלרגית הקשה והמסוכנת בעקבות חשיפה למזון נקראת תגובה אנפילקטית הכוללת חסימת דרכי הנשחימה העליונות, התנפחות, נפילת לחץ הדם במהירות. במקרה כזה יש להזעיק את מד"א ב- 101, להקל על נשימה ככל האפשר ע"י שחרור בגדים לוחצים, השכבת אותו אדם עם רגליים מורמות. אם ישנו אדם שעבר הכשרת עזרה ראשונה יש ליצור נתיב אויר ולהתחיל בפעולות החייאה אם יש צורך. במקביל יש לחפש אם לאותו אדם מזרק אפיפן שאמור להיות אצל הסובלים מאלרגיה באופן קבוע. את המזרק יש להצמיד לחלק החיצוני של הירך, להזריק במשך 10 שניות, להוציא לחזור על הפעולה.

אושרה תרופת אלרגיה לבוטנים
אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן