תרופה נגד אלרגיה

אלרגיה היא תופעה נפוצה ושכיחה ביותר בעולם, ואנשים רבים סובלים מהסימפטומים האלרגיים השונים כמו פריחה, נזלת, הפרעות נשימה ובעיות נוספות.

ברוב המקרים התגובה האלרגית אינה קשה במיוחד, ומספיק להפסיק את החשיפה אל האלרגן על מנת לשפר את המצב ולהעלים את הסימפטומים.

במקרים קשים, כאשר הסימפטומים מפריעים באופן חריף לאורח החיים או כאשר יש חשש מהתלקחות שוק אנפילקטי, יש צורך לטפל בבעיה במגוון דרכים אפשריות.

תרופות נגד אלרגיה – אנטי היסטמינים וסטרואידים

כטיפול באלרגיה, משתמשים בתרופות מסוג אנטי היסטמינים או סטרואידים, שתפקידן להפחית את התגובה האלרגית ובכך לשפר את המצב. הטיפול יכול להתבצע באופן מקומי על ידי משחות או תרסיסים, וכן באופן סיסטמי על ידי זריקות או כדורים.

אנטי היסטמינים

אנטי היסטמין הוא התרופה ה"קלאסית" לטיפול באלרגיה ותופעותיה. התרופה פועלת על ידי חסימת הקולטנים לחומר היסטמין, שהוא מתווך חשוב בשרשרת התגובה הדלקתית. על ידי חסימת פעולתו של ההיסטמין, התגובה האלרגית מופחתת ובכך הסימפטומים מוחלשים ובסופו של דבר נעלמים.

בדרך כלל השימוש באנטי היסטמינים נעשה על ידי תכשירים מקומיים ולעתים רחוקות משתמשים גם בכדורים. בעבר, טיפול סיסטמי דרך הפה בעזרת אנטי היסטמינים גרם לתופעות לוואי קשות כמו עייפות ותשישות, אך כיום, שימוש בתרופות מהדור החדש לא אמור לגרום לתופעות לוואי ונחשב לבטוח לשימוש. עם זאת, הוא גורם לעיתים לבעיות בתפקוד המיני ולאין אונות.

סטרואידים

התרופה המתקדמת יותר לטיפול במקרי אלרגיה ומשמשת גם במקרים בהם יש צורך בדיכוי מערכת החיסון היא סטרואידים. הסטרואידים גורמים כאמור לדיכוי התגובה החיסונית, ובכך מובילים להפחתת התגובה האלרגית (שהיא בעצם הפעלה מוגזמת של מערכת החיסון).

הטיפול בסטרואידים ניתן גם כן על ידי משחות או אופן סיסטמי על ידי כדורים, ומשמש לזמן קצר בלבד בגל תופעות הלוואי החמורות – בעיות בגדילה, השמנה, היחלשות מערכת החיסון ועוד תופעות רבות שכדאי להימנע מהן. ולכן, סטרואידים משמשים כקו ההגנה השני בטיפול באלרגיה, ומשמשים רק כאשר המצב חמור או עלול להחמיר.

טיפול באלרגיה למזון או לעקיצות דבורים

אלרגיה למזון או אלרגיה לדבורים היא דבר ידוע וקיים, ומתבטאת בעיקר בהופעת פריחה עורית וכיווץ דרכי הנשימה, הנגרמים לאחר שהאלרגן הצליח לחדור לזרם הדם. במקרים אלה, יש צורך בטיפול סיסטמי על ידי אנטי היסטמינים, על מנת להפסיק את התגובה האלרגית שעלולה להחריף. בנוסף, ניתן לטפל בפריחה העורית על ידי משחות אנטי היסטמיניות, שיעזרו להפחת הפריחה.

אפינפרין כטיפול בשוק אנפילקטי

במקרים קשים של אלרגיה למזון או לעקיצות דבורים עלול להתרחש מצב שנקרא שוק אנפילקטי – קריסת מערכות כללית, שנגרמת בגלל התגובה האלרגית החריפה ועלולה להוביל למוות. ולכן כל אדם שיודע על אלרגיה כזאת, חייב להחזיק מזרק אפינפרין הנקרא גם "אפי-פן". הטיפול באפינפרין מקנה חלון זמנים, שמאפשר הגעה לבית החולים לטיפול והצלת חיים.

טיפול באלרגיה של העור

אלרגיה בעור היא בעיה נפוצה ביותר שמתבטאת בפריחה, גרד ועקצוץ, על רקע חשיפה לאלרגן (כמו מוצרי קוסמטיקה, תכשיטים וכו'). לרוב, הסימפטומים המתבטאים באלרגיה של העור אינם חמורים במיוחד, אך גורמים לאי נוחות בגלל הפגיעה באסתטיקה ובדרך כלל מטופלים.

הטיפול באלרגיה של העור מתבצע בדרך כלל על ידי משחות מקומיות המכילים אנטי היסטמינים, שעוצרים את התגובה האלרגית וגורמים לשיפור במצב. במקרים נדירים, משתמשים גם בסטרואידים, שגורמים לתגובה מהירה יותר.

טיפול באלרגיה של דרכי הנשימה

דרכי הנשימה חשופות מאוד לאלרגנים, ואנשים רבים סובלים מאלרגיה המתבטאת בעיקר בנזלת עונתית. במקרים אלה ניתן להשתמש בתרסיסים המכילים אנטי היסטמינים, שמספקים שיפור ניכר במצב והפחתה בסימפטומים. במקרים נדירים, משתמשים באנטי היסטמינים בשימוש סיסטמי או בסטרואידים, אך בדרך כלל אין צורך בשימוש בהם במקרים של נזלת.

ראו גם:
טיפול בלידוקאין מוטען כנגד גירודים
איזה מזון לא מומלץ לאכול כשנוטלים תרופות לאלרגיה?

אתר המרכז לאלרגיות הוקם במטרה להעניק לגולשים אפשרות ללמוד ולמצוא תשובות לכל מה שקשור לאלרגיות- מידע על אבחון, טיפול והתמודדות עם כל סוגי האלרגיות.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן